01.12.2025

Dalies:

Aizvadīts praktiskā darba seminārs “Tehnoloģiju darbnīca: pneimatika, elektropneimatika, vakuums un PLC un MI pamati” mehatronikas jomas pasniedzējiem

No 25. līdz 26. novembrim Rīgā, SIA “SMC Automation” telpās, Valmieras tehnikums sadarbībā ar Valsts izglītības attīstības aģentūrU projekta “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros organizēja pedagogu profesionālās kompetences pilnveides praktiskā darba semināru “Tehnoloģiju darbnīca: pneimatika, elektropneimatika, vakuums un PLC un MI pamati” mehatronikas jomas pedagogiem. Darba seminārā piedalījās pedagogi no visiem pieciem tehnikumiem, tostarp Valmieras tehnikuma, kuros ir iespējams apgūt PIP “Mehatronika”.

Divu dienu garumā pedagogi pie profesionāliem pasniedzējiem pilnveidoja zināšanas dažādās tēmās: pie pasniedzējas Ellen Parik (Igaunija) tika apgūta pneimatika, elektropneimatika un PLC izmantošana tajā, kā arī vakuuma tehnloģijas, savukārt pie Rubén Ramos Manzanos (Spānija) tika gūts ieskats mākslīgā intelekta izmantošanai industrializācijā. Abi pasniedzēji ne tikai izstāstīja teorētiskos pamatus, bet dalījās savā pieredzē, kas gūta ikdienas darbā. Tāpat ikviens semināra dalībnieks darbojās praktiski – tika slēgtas shēmas pneimatikā un elektropneimatikā, tai skaitā tika izmantots PLC pneimatisko iekārtu vadības nodrošināšanā, kā arī izmēģināti dažādi vakuuma tehnoloģiju pielietojumu veidi. Otrās dienas noslēgums pie Rubén Ramos Manzanos izvērtās par ļoti interesantu un ikdienā nepieejamu nodarbi – bija iespējams piedalīties mākslīgā intelekta apmācīšanā. Kursu dalībniekiem tika dota iespēja apmācīt jeb uzlabot iekārtā AIT-400 (īpaši izstrādāta mācību platforma rūpnieciskā mākslīgā intelekta apguvei) iestrādāto mākslīgā intelekta modeli – izrādījās, ka tas nav tik vienkārši, jo industrializācijas vajadzībām MI ir jādod neskaitāmi mēģinājumi, no kuriem tiek savākti dati un izmantoti tālākai analīzei. MI apmācīšana līdzinās mācību procesam skolās – ar katru jaunu mēģinājumu MI uztver jaunu informāciju, kuru izmantot atkal nākamā mēģinājuma analīzei, tikai MI to spēj apstrādāt ātrāk nekā cilvēks. Taču galvenā atziņa, kas tika paņemta no šīs praktiskās darbošanās – starp cilvēka un MI apmācību ir viena būtiska atšķirība: MI visus datus, ko ievada cilvēks, uzskata par pareiziem, savukārt cilvēkam vienmēr ir iespēja pielietot loģisko domāšanu un protestēt, ja tomēr šķiet, ka sniegtā informācija nav patiesa.

Semināra dalībnieki atzina, ka kursi ir bijuši vērtīgi tieši praktisko iemaņu stiprināšanā, jo ļaus dažādot mācību procesu, kā arī ļoti uzrunāja lektoru dalīšanās ar personīgo praktisko pieredzi dažādu problēmu risināšanā.

Valmieras tehnikums semināru organizēja sadarbībā ar Valsts izglītības attīstības aģentūru projekta Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros.